dinsdag 26 maart 2013

mijn kleine manneke

zo groot als mijn manneke was bij geboorte - in het 98e percentiel- zo klein is hij nu. De health visitor heeft hem vandaag gewogen en zei dat hij zelfs nog niet het 25e percentiel haalt nu. Dit was een grote schok voor mij. Hij groeit wel, maar langzaam. We werden meteen doorverwezen naar de huisarts, om na te gaan of hij verder gezond was. Dat is-ie wel, en ook in proportie, maar toch is hij nu klein.
De oorzaken kunnen zijn dat hij alles verbrandt door heel actief te zijn. Of dat hij de melk niet volledig opneemt, maar dat lijkt niet het geval, omdat hij verder gezond is. Het zou kunnen dat ik niet genoeg melk produceer, maar ook dat is onwaarschijnlijk omdat hij na een voeding wel tevreden is, en dus denkt de dokter dat het waarschijnlijk zo is dat mijn melk niet rijk genoeg is om hem meer te laten groeien dan op het 25e percentiel. Dat zou ook verklaren waarom hij nog zo vaak wil eten: elke twee uur wel zo'n beetje overdag en elke drie uur 's nachts.
De dokter bracht het heel lief, en deed zijn uiterste best om me te sparen, en ik hield me flink, maar toch voel ik me er behoorlijk ontoereikend onder.
Wat kan ik eraan veranderen? Rust en goed eten, weinig stress... haha. Aoife is momenteel thuis van de nursery vanwege de paasvakantie (en dus uit haar vaste ritme wat haar meestal niet ten goede komt), en uitgerekend nu heb ik weer een flinke stapel nakijkwerk gekregen, werkstukken die ieder wel zo'n 30-45 minuten kosten. Een blok tijd vinden om in na te kijken als Aoife op de creche is is al een uitdaging, laat staan als zij thuis is en ik als zij slaapt Fergus aan het voeden ben.
Op aanraden van Andrea heb ik die werkstukken dus maar teruggestuurd en mezelf op zwangerschapsverlof gedaan... Over een week wordt hij weer gewogen, we zullen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten