vrijdag 29 maart 2013

goede vrijdag

de zon schijnt
Padraic en Aoife zijn zwemmen en Fergus ligt te slapen in zijn beddie in de keuken.
Ik heb zowaar net mijn administratie kunnen doen, de laatste doorlopende bankdingetjes in Nederland opgezegd en nu is er tijd om iets te schrijven.
Het is goede vrijdag, en hier in Engeland geven veel mensen een luxe op tijdens de vasten (Lent). Ook de niet kerkelijken zien de vastentijd als een periode van reflectie of zelfbeheersing en geven chocola, of koffie of thee of roken op. Ik zou wel suiker willen opgeven, maar als voedingsbron voor Fergus zijnde eet ik beter naar behoefte. Tussen haakjes, dan nog is verdorie nog mijn melk wat mager - van mij zou het borstvoeden best de vetlagen mogen aanspreken hoor, maar nee... blijkbaar gaat het om eiwitten in de melk, mijn halfslachtig vegetarisme (als in: niet zo'n fan van vlees) doet me geen goed, dus ik probeer netjes veel proteinen binnen te krijgen nu, vlees, vis, bonen en noten. Havermout voor ontbijt, dat soort dingen.
Voor Padraic begint en eindigt de vastentijd met een dag met maar éen maaltijd ('s avonds) - een simpele liefst aan het begin en vanuit de familietraditie fish and chips op deze Goede Vrijdag. Toen hij net de deur uitging hadden we het er over, hij is moe van de gebroken nachten en het Fergus sussen in de nacht omdat we hem willen ontmoedigen elke keer wakker te worden om maar een klein beetje te drinken. We eten vandaag dus gewoon (wat zeg ik, wellicht zelfs fish and chips! wie weet, al staat er nog een restje chili in de koelkast).
Want dit jaar hebben wij slaap opgegeven for Lent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten