zondag 24 maart 2013

de terugkeer van het fantasievolle spel

De health visitor had voorspeld dat het ongeveer drie maanden zou duren totdat Aoife niet anders meer zou weten dan dat ze een broertje heeft. En inderdaad: drie maanden lang wilde Aoife niets anders dan beziggehouden worden.. ze weigerde te spelen, te puzzelen of zelf een boekje te lezen op de dagen dat zij en ik samen met Fergus thuis waren, maar wilde dat ik haar onverdeelde aandacht gaf. Vooral natuurlijk als ik net hem aan het voeden was. Om op zulke dagen niet al te gek te worden waren er drie beproefde middelen: 1. beide kids de dubbeldekkerkinderwagen in en lopen maar. Pluspunten: We komen nog eens ergens waar er afleiding is (de bibliotheek, de speeltuin), Aoife kan een beetje rusten en Fergus valt met een beetje geluk in een diepe slaap (zonder dat zuslief bovenop hem gaat zitten). Methode 2. de middagdut en methode 3: de televisie terwijl ik aan het koken ben.  Beproefde middelen weliswaar maar niet ideaal. Je wilt tenslotte niet de hele dag je kind in een kinderwagen vastsjorren, het weer werkt niet altijd mee, dat dutten is niet altijd gegarandeerd en de televisie of dvds wil ik al helemaal niet teveel toepassen. Speelgoed suggereren of samen spelen haalde nauwelijks iets uit, Aoife wilde gewoon niet meer alleen spelen.

Maar warempel, min of meer op de dag af dat Fergus drie maanden werd werd ik verrast met De Terugkeer Van Het Fantastievolle Spel.
Het zat zo, Padraic had in verband met de nieuwe auto een zogenaamde isofix base besteld via ebay, om de maxicosi mee in de auto vast te zetten en die was de dag ervoor gekomen in een grote doos. En grote dozen vragen erom om te worden veranderd in speelhuisjes! Dus gingen Aoife en ik samen een deur maken en een raam, en dan met weer het roze tape (ja ook aan mij gaat die neontrend die we op pinterest zien niet voorbij) luifels plakken en schapjes maken. Kortom, fun voor de hele familie. Maar ja zo'n huisje maken is nog geen garantie dat er ook mee gespeeld wordt.

Maar tot mijn grote verbazing pakte Aoife haar koffertjes en... nam ze het vliegtuig naar oma en opa!
In het vliegtuig wachtte ze op de snacks die werden rondgebracht door een fictieve stewardess en checkte ze haar camera
as you do
en na de landing werd het vliegtuig een cafe, door het zelfstandig te versieren met wat extra bloemetjes masking tape (dankjewel Lokke!)
waar de koffie altijd bruin is
daarna maakte Aoife nog een prachtige blokkentoren met een brug en haalde ze uit de duplodoos een mannetje om onder de brug door te gaan. En dat alles maakte me toch zo blij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten