maandag 10 oktober 2011

o ja die muffins dus

mijn eigen per ongeluk ontdekte recept dat toch goed werkt in onze oven dan.

oven voorverwarmen op 210 graden celcius

nodig:
muffinvorm voor 12 stuks + papieren vormpjes
380 gram zelfrijzend bakmeel
170 gram rietsuiker
130 gram boter (ik neem gezouten want dat hebben we toch, maar met zonder zout kan ook, dan naar smaak nog een schep zout toevoegen)
2,5 dl melk (ik neem volle want dat hebben we toch voor Aoife, maar halfvolle kan ook voeg dan naar smaak nog een schep room toe) 
2 eieren
150-200 gram vulling (bosbessen, cranberries, rozijnen, appel-kaneel...)

ok hier gaat-ie:
boter smelten en intussen
   vormpjes in de muffinvorm doen 
   bloem in grote kom zeven
   suiker door de bloem roeren (en evt zout nu ook)
veeg wat gesmolten boter tussen de muffinvormpjes door daar waar de papiertjes niet komen (dit is niet nodig, mijn muffins lekken bij mij niet en rijzen goed, maar ik doe dit puur en alleen om de boze geesten te bezweren - murphy's law)
melk en eieren loskloppen, gesmolten boter erdoor roeren (ik doe dat heet, maar als je een beetje wilt wachten lijkt dat niet uit te maken)
giet de vloeistof bij het bloemmengsel, roer MINIMAAL, let op niet gladroeren! (dit is de truuk) gewoon ietsjes mengen zodat er niet nog hele massas droog op de bodem liggen.
Schep in de vormpjes, ze mogen best bulkend vol zijn en zelfs al een beetje uitpuilen. Ik krijg het voor elkaar (met wat oefening) om dit hele mengsel in de 12 vormpjes te proppen. Moeten jullie ook doen.

20 minuten in de hete oven, dan laten afkoelen op een roostertje.

jum jum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten